A beszéd késésének terápiája

A gyerek beszéde, mozgása, szociális készsége,  kogníciója (az észlelést, érvelést, emlékezést felölelő gondolkodási folyamat) és érzelmi élete egyszerre fejlődik, ezek kéz a kézben járnak.

Ezek harmonikus fejlődése azonban felborulhat.

Sok fontos tényezője van ennek a fejlődésnek a terhesség milyensége, a születés körülményei, a szülői minta, a szülők közötti kapcsolat és kommunikáció minősége, a családban előforduló hasonló probléma, vagyis az öröklés, esetlegesen a testi, érzékszervi sérülés.

A beszédünkön, viselkedésünkön, gondolatvilágunkon, érzelmi életünkön keresztül neveljük a gyermekeinket, így természetes, hogy a gyermek fejlődésében legfontosabb színtér a család (ezen belül is az édesanya).

Minél többet és jobban tud beszélni egy gyermek, annál jobban megérteti magát a környezetével.

Nagyon fontos megemlíteni, hogy az anyanyelv tökéletes elsajátításához a beszéd helyes észlelése, megértése, valamint a kifejezése, produkciója együttesen szükséges.

A diagnózis a logopédus, gyógypedagógus feladata

A kategóriák szerinti tünetek leírását a szülők számára a tájékozódás miatt tartom fontosnak.

A beszédkésés valójában előjelző tünet, figyelmeztető jel – a későbbi életkorokban végzett differenciál-, status- és folyamatdiagnózis képes majd elkülöníteni a megkésettség (számszerűsíthető) „valódiságát”, illetve a zavarok mélyebb, súlyosabb, strukturális nyelvi természetét, ekkor már a gyermek átkerül más diagnosztikus csoportba.

Megkésett beszédfejlődés

Tünetek, probléma
  • a beszéd hiánya, a nem beszélés, alália (lehet részleges vagy teljes), 15-18 hónapos kor között fiziológiás, 15 hónapos kortól 2-2,5 éves korig még élettaninak tekinthető, ezen életkor után már kóros. Megkésett, aki kétévesen még nem birtokol 50 szavas expresszív szókincset, erre a szómennyiségre már épülhetnek szókombinációk.
  • a beszéd megkésik, de később eléri a megfelelő nívót
  • bizonyos szinten megreked
  • átmenetileg stagnál
  • enyhe ragozási hibák
  • nyelvi fordulatok nehézsége
  • grafomotorika terén némi gyengeség
  • általában a tünetek 4-8 éves korra teljesen eltűnnek

Nyelvi zavar, fejlődési diszfázia

Tünetek, probléma
    • a beszédértés és produkció is érintett, sok a hangképzési hiba, hang- és szótagcserék, kihagyások, torzítások, kiterjedt pöszeség
    • nem megfelelő a ragok és nyelvi szerkezetek használata
    • minden szinten eltérés tapasztalható
    • fáradékonyság
    • lassabb mozgásfejlődés, és bizonyos mozgásfejlődési szakaszok kimaradnak
    • motoros diszpraxia (ügyetlenség)
    • téri orientációs nehézségek
    • szociális kapcsolatok beszűkülése, nehezítettsége
    • jellemző még a lassan gyarapodó szókincs
    • 8 éves korra a nyelvi formákat nehezen sajátítják el
    • makacs, nehezen javuló beszédhibák

Specifikus Nyelvfejlődési Zavar

Tünetek, probléma
  • nyelvi és beszédbeli elmaradás jelentős, szignifikánsan életkori átlag alatti
  • nyelvi, beszédbeli és kognitív teljesítmények nagyfokú különbség
  • szocializációs hátrány, környezeti megfosztottság az állapotot nem magyarázza
  • iQ 85 feletti nonverbális intelligencia a kognitív, mentális funkciók tekintetében
  • ép szenzórium (ép hallás)
  • negatív neurológiai státusz
  • ép oro-motoros struktúra és funkció
  • negatív fül-orr-gégészeti és audiológiai lelet egy éven belül
  • társas kapcsolatok, interakciók, szocializáció normál ütemű fejlődése és jelenségei
  • megfelelő anyanyelvi környezet, elegendő mennyiségű és minőségű interakció
  • elmaradó szókincs robbanás
  • alakilag hibás beszéd, artikulációs hibák és zavarok még iskolás korban is fennállnak
  • életkori átlagtól elmaradó grammatikai szerkesztettség, korlátozottabb megnyilatkozás-terjedelem
  • receptív (passzív szókincs) és expresszív (aktív szókincs) szókincs is elmaradó az életkori átlaghoz viszonyítva
  • rövid távú verbális emlékezet gyengesége – szó és mondatismétlési tesztek tanúságai alapján
  • beszédpercepció gyengesége, elsősorban összefüggő szöveg megértése és feldolgozása esetén, melyet befolyásol a beszélő beszédtempója, artikulációja

Vizsgálat

A vizsgálat és a terápia személyesen, a rendelőmben zajlik a 1119 Budapest, Petzvál József u. 56. szám alatt.

Fontos a tünetek panaszok sorba vétele és az anamnézis felvétele.

A jelenlegi nyelvi állapot, szociális, érzelmi viselkedés megfigyelése és vizsgálata.

A szülő és a gyermek közötti kapcsolat megfigyelése.

A jelenlegi nyelvi állapot megvizsgálása.

Milyen nálam egy óra

Alkalomról alkalomra egyre jobban megismerem a gyereket, szülőt.

A gyermeket játékosan egyre gyakrabban hívom feladathelyzetbe és megkeresem azokat a területeket, ahol elkezdhető a gyermek fejlesztése.

Beszéd indítása, beszédszervek tornája, megfelelő légzéstechnika alakítása, hangutánzások, hangfelismerések, hangadás történik.

Szókincsbővítés, majd mindenre kiterjedő fejlesztést történik: hallási figyelem, nagymozgás, finommanipuláció, téri orientáció, gondolkodás- emlékezet fejlesztése.

A beszédfejlődés menetét követve a nyelv grammatikai szerveződését, alaki rendezését, a beszédészlelés és megértés területét fejlesztjük.

Árak

Vizsgálat: 13000,- Ft

5 alkalmas bérlet: 49 000,- Ft

10 alkalmas bérlet: 89 000,- Ft

Vedd fel velünk a kapcsolatot!

Vedd fel velünk a kapcsolatot telefonon vagy emailben!
Vagy töltsd ki ezt az űrlapot és 48 órán belül keresni fogunk.
Válaszod megérkezett, köszönjük! Hamarosan visszajelzünk!
Hoppá! Hiba történt az űrlap beküldése közben. Kérünk próbáld újra!
INGYENES állapotfelmérés foglalása